ALLMÄNNA KÖPVILLKOR

  1. ALLMÄNT

Följande allmänna köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) av produkter via www.Fresh Home Service.se genom Fresh Home Service webbshop.

För att kunna göra ett köp i FRESH HOME SERVICE webbshop måste du acceptera Köpvillkoren. Genom att acceptera Köpvillkoren förbinder du dig att följa Köpvillkoren i sin helhet samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter.

Hänvisningar i Köpvillkoren till ”FRESH HOME SERVICE” eller ”vi” är till Fresh Home Service E-Commerce AB, org. nr 969778-6706.

FRESH HOME SERVICE förbehåller sig rätten att när som helst ändra Köpvillkoren, utan att meddela dig i förväg. Den version av Köpvillkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.

Om du har några frågor om FRESH HOME SERVICE, eller om Köpvillkoren, vänligen kontakta Info@Fresh Home Service.se.

Tack för att du väljer att handla i Fresh Home Service webbshop!

  1. 7 Betalning

För att göra en beställning ur Fresh Home Service webbshop måste du vara minst 18 år gammal.

När en beställning är mottagen av oss bekräftas den genom ett automatiskt e-postmeddelande med information om din order. Kontrollera alltid din orderbekräftelse så att den stämmer.

För det fall den beställda produkten av någon anledning inte kan skickas dig kommer du snarast möjligt att meddelas detta. Om vi redan mottagit din betalning kommer i sådant fall återbetalning göras med aktuellt belopp med hjälp av samma betalningsmedel som du använt vid din betalning.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och produktsortiment utan föregående avisering. I dessa fall förbehåller vi oss rätten att ändra i eller annullera beställning. Detta gäller även om orderbekräftelse redan har mottagits. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din beställning.

2.1. Sverigesbeställning

I dagsläget ombesörjer FRESH HOME SERVICE enbart leveranser inom Skåne. I de fall då du som kund vill få en vara levererad utanskåne ber vi dig kontakta närmsta fysiska butik. Observera att den här typen av leverans inte alltid är möjlig.

  1. PRISER OCH AVGIFTER

De priser som anges i Fresh Home Service webbshop är inklusive lagstadgad mervärdeskatt, och exklusive fraktkostnad. Prisavvikelser kan förekomma i förhållande mellan Fresh Home Service webbshop och butik.

Fraktkostnaden framgår i Fresh Home Service webbshop. Våra standardfraktkostnader är följande.

  • Frakt på sängar inom Skåne: 295 kronor
  • Frakt på bäddmadrasser inom Skåne: 295 kronor
  • Frakt på sänggavlar inom Skåne: 295 kronor
  • Frakt på sängbord inom Skåne: 295 kronor
  • All övrig frakt inom Skåne: 89 kronor
  • För frakt utomskåne, vänligen kontakta oss för offert (Se avsnittet ”Sverigesbeställning” ovan)
  1. BETALNINGSALTERNATIV

Du kan betala för din beställning på ett av följande sätt.

4.1. Kortbetalning

Du kan betala din beställning med ett giltigt betalkort (Visa eller Mastercard).
Vi sparar och registrerar aldrig känslig information, som exempelvis kreditkortsuppgifter. Denna information är krypterad och går direkt till banken.

4.2. Delbetalning

FRESH HOME SERVICE har sedan många år ett samarbete med Klarna BANK vilket ger dig som kund möjligheten att dela upp betalningen 6, 12 eller 24 mån räntefritt. Vid delbetalning tillkommer en uppläggningsavgift på 395 kronor samt 45 kronor per månad i administrationsavgift.

Klarna BANK kommer att pröva din ansökan om att få delbetala och kreditupplysning kan komma att inhämtas.

4.3. Presentkort / Värdecheck

Presentkort eller värdecheck som utställts av FRESH HOME SERVICE kan användas inte för betalning i Fresh Home Service webbshop.

  1. LEVERANSTID

Leveranstiden räknas från det att FRESH HOME SERVICE har bekräftat beställningen.

5.1. Sängar, bäddmadrasser och sängmöbler

På dessa produkter har vi normalt 6 till 8 veckors leveranstid.

5.2. Övriga sängtillbehör (mjukvaror)

På dessa produkter har vi normalt 1 till 3 veckors leveranstid.

Varorna levereras till ditt närmsta ombud och utlämningsställe.

Skicka ett mejl till info@freshhome-service.se om du har frågor kring din beställning. Glöm inte att uppge ditt ordernummer.

  1. HEMLEVERANS AV SÄNGAR, BÄDDMADRASSER OCH SÄNGMÖBLER

Vid hemleverans ringer vi upp dig för att boka in en passande leveransdag. Du blir sedan uppringd eller får ett sms 30 minuter innan leveransen ankommer. Observera att du som kund själv står för kostnaden om du måste boka en ny leveransdag.

Du kan välja ett av följande tre sätt för hemleveransen.

  1. A)  Hemleverans
  • Produkten levereras till husets tomtgräns.
  • Pris: 295 kronor
  1. B)  Hemleverans och inbärning
  • Produkten levereras hem till dig
  • Produkten bärs till angiven plats av två personer
  • Pris: 595 kronor (+300 kronor för återtag av gammal säng)
  1. C)  Fullserviceleverans med montering
  • Produkten levereras hem till dig
  • Produkten bärs till angiven plats av två personer
  • Produkten avemballeras och monteras (gäller inte väggmontering eller sängbord)
  • Emballage tas med och återvinns
  • Pris: 1 195 kronor (+300 kronor för återtag av gammal säng)

6.1.  Att tänka på inför hemleverans

  • Se till så att vägen är fri fram till sovrummet. Kontrollera att det är möjligt att bära sängen uppför trappor, genom trånga passager etc.
  • Plocka undan ägodelar som kan ta skada längs vägen. Lägg ut mattor på ömtåliga golv och ta ner tavlor.
  • För montering av ny säng måste den gamla sängen först ha burits bort.
  • Transportören förbehåller sig rätten att avbryta leveransen om du som kund inte har gjort ditt hem tillräckligt framkomligt. Leveransen måste då ske vid ett senare tillfälle. Observera att det då rör sig om två leveranser och att du som kund står för båda kostnaderna.

6.2.  Att tänka på under hemleverans

  • Varken chaufför eller butik kan kontaktas angående leveransen när din säng väl är på väg till dig. Bilen kommer inom bokat tidsintervall.
  • Om leveransen avbokas för sent eller inte kan genomföras på grund av mottagaren måste du ändå betala leveranskostnaden. Du ansvarar för att finnas tillgänglig på avlämningsadressen och vara nåbar på det telefonnummer du lämnat.
  • Kontrollera att det gods som ska levereras har levererats (rätt antal kolli).
  • Kontrollera att inga produkter är skadade eller smutsiga. Skador måste beskrivas på transportörens fraktsedel.
  • Skadat och smutsigt gods måste omgående rapporteras till Fresh Home Service kundsupport på telefon 0418 – 66 40 66eller e-post Info@Fresh Home Service.se. Vänligen bifoga bilder vid reklamation per mejl.
  • Saknas produkter måste även detta noteras på transportörens fraktsedel.

6.3.  Leverans av övriga sängtillbehör (mjukvaror) till närmsta ombud 

  • Försändelser ligger på utlämningsstället i upp till 14 dagar.
  • Ej utlöst order debiteras med 200 kronor för frakt och administrativa kostnader.
  • På restmarkerade varor betalar du ingen fraktavgift.
  • Du får ett mejl när din order är skickad eller om någon av varorna är restmarkerade. Det är därför viktigt att vi har rätt e-postadress.
  • Så snart ditt paket kommit till utlämningsstället meddelar transportören dig via sms om att du kan hämta ditt paket.
  • Försändelser lämnas ut till mottagaren eller ombud mot uppvisande av legitimation samt den kod som du erhållit i din avisering.

6.4.  Delleverans

Beställer du flera varor kan det bli fråga om delleverans. Om du exempelvis beställer både säng och lakan så levereras sängen hem till dig och lakanen till ditt närmsta ombud. Du kommer då inte att debiteras några avgifter för den billigaste leveransen. På samma sätt är det om vi av någon annan anledning måste dela upp en beställning på flera leveranser.

Beställer du två eller flera varor med olika leveranstid kan dessa komma att levereras vid olika tillfällen. Om du exempelvis beställer säng och lakan så kommer lakanen att levereras till ditt närmsta ombud inom 1-3 veckor och sängen levereras hem till dig inom 6-8 veckor.

7. ÅNGERRÄTT

7.1 Vi accepterar betalning via kreditkort, betalkort och Resurs Bank.

7.2 Vi kommer att vidta alla rimliga åtgärder för att säkerställa att all information som du ger oss när du betalar för varorna är säker genom att använda en betalnings mekanism som är krypterad och säker. I avsaknad av vårdslöshet från vår sida kan vi dock inte hållas ansvariga för eventuell förlust du drabbas av om en tredje part genom otillåten åtkomst får tillgång till de uppgifter du lämnat.

7.3 Ditt kreditkort eller betalkort kommer endast att debiteras i samband med att du gör beställningen. Om vi inte kan leverera de varor du beställt, men om du redan har betalat för varorna kommer vi att göra en återbetalning till dig så snart som möjligt, och i varje fall inom [5] dagar.

7.4 Betalningar med kreditkort eller betalkort måste godkännas av tillämplig kortutgivare.

7.5 Om vi inte har tagit emot betalningen och du redan har tagit emot varorna, måste du:

  1. a) Erlägga betalning för varorna inom 14 dagar, eller
  2. b) returnera varorna till oss så fort som möjligt. Varorna måste i så fall vara i din ägo. Du måste på ett rimligt sätt ta hand om varorna (t.ex. se till att du följer de instruktioner eller handböcker som medföljer sändningen) och inte använda varorna innan du returnerar dem till oss.

7.6 Om du inte returnerar varorna (om du t.ex. inte har betalat för dem) kan vi komma att hämta upp varorna på din bekostnad. I så fall kommer vi att försöka meddela dig om detta i förhand.

7.7 Ingenting i detta avsnitt skall påverka dina lagstadgade rättigheter att häva avtalet inom ”ångerperioden” (se avsnitt 4 och 5).

7.8 Priset på varorna:

  1. a) Anges i kronor (kr) (SEK);
  2. b) Inkluderar moms (eller andra tillämpliga skatter) till aktuell kurs;
  3. c) Inkluderar kostnaden för standardleverans; och
  4. d) Exkluderar kostnaden för specialleverans av varorna (om du vill ha specialleverans, besök vår webbplats “Vanliga frågor och svar” innan du skickar in din beställning).

 

  1. AVBESTÄLLNING

I fall du önskar avbeställa din beställning efter utgången ångerfrist enligt ovan förbehåller sig SOVA rätten att kräva ersättning för eventuella kostnader vi har haft i samband med beställningen (projektering, beställningskostnader, lagerkostnad m.m.) Detta i enlighet med 41 § konsumentköplagen.

  1. ÖPPET KÖP OCH RETURER

SOVA erbjuder kunden bytesrätt/öppet köp för oanvända lagerförda varor köpta till ordinarie pris, i 30 dagar. Om du vill returnera en produkt köpt i SOVAs webbshop vänligen kontakta kundservice på telefon 0418 – 66 40 66 eller e-post Info@Fresh Home Service.se.

Vid returer som inte är reklamationer står kunden själv för fraktbokning och fraktkostnad.

Observera att vi inte tar emot returer som skickas via ombud. Vi tar endast emot de varor som efter kontakt med kundservice skickas till vårt lager.

9.1. Öppet köp gäller inte på:

  • Produkter som vi har specialbeställt eller anpassat efter era önskemål. Ett exempel på detta är sängar där du har gjort särskilt tygval.
  • Brutna förpackningar
  • Reavaror
  • Hygienvaror, som t.ex. täcken, kuddar, handdukar, madrasskydd, bäddmadrasser, påslakan, örngott, lakan etc.
  1. SÄRSKILD GARANTI PÅ SÄNGAR

Vi erbjuder särskild garanti på ram- och resårbrott på alla våra sängar samt på motorerna till våra ställbara sängar. Garantitiden framgår av ditt köpbevis och kan variera beroende på märke och modell.

10.1. Garantin täcker inte:

  • Produkter som förvarats, installerats, använts, vårdats eller rengjorts på felaktigt sätt
  • Normalt slitage
  • Skärmärken eller repor och skador som orsakats av slag eller olyckor
  • Spänningsfel hos motorer eller fel orsakat av naturen, såsom åsknedslag etc.
  • Produkter som placerats utomhus eller i fuktig miljö
  1. REKLAMATION

Vi undersöker alltid noggrant de produkter du har beställt innan vi packar och skickar dem till dig. Detta för att minimera risken att du får fabriksskadat gods. Trots detta kan det ibland uppstå transportskador under frakten. Skulle produkten vara trasig eller felaktig när den anländer får du reklamera produkten.

När vi mottagit din reklamation kommer vår serviceavdelning att höra av sig till dig inom 5 arbetsdagar. FRESH HOME SERVICE väljer själv om felet ska åtgärdas eller om du ska få en ny produkt.  Tänk på att din ersättningsvara kan ta upp till normal leveranstid – 6 till 8 veckor för en säng – om vi inte har den på lager. Om vi inte längre har en likadan eller likvärdig produkt som den ursprungliga, reklamerade varan kommer FRESH HOME SERVICE att återbetala vad du som kund betalat för varan.

11.1. Synlig skada vid hemleverans

Inspektera din vara noga vid mottagandet. Om emballaget är skadat, kontrollera att din vara är intakt innan chauffören kör vidare. Om emballaget är skadat ber du chauffören skriva en notering på detta. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad, utan istället låter chauffören ta med sig denna tillbaka.

11.2. Synlig skada vid leverans via ombud 

Inspektera din vara noga vid mottagandet på utlämningsstället. Om emballaget är skadat, kontrollera att din vara är intakt. Om emballaget är skadat ber du ombudet skriva en notering på detta. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad.

11.3. Dold skada – när du öppnat ditt paket 

Dolda skador rapporterar du så fort du upptäcker dem efter mottagen leverans.

Observera att både synliga och dolda skador ska rapporteras inom skälig tid från att du upptäckt eller borde märkt skadan. Du gör din reklamationsanmälan via följande mail :info@freshhome-service.se . För att påskynda ditt ärende är det viktigt att du bifogar bild- eller videofil som beskriver problemet.

  1. PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte ut eller säljer vidare personuppgifter till någon tredje part, bortsett från de fall då det är en service gentemot kunden (såsom att arrangera leverans av order till kunden).

  1. PRODUKTFAKTA OCH ANSVAR

Hos SOVA hittar du bara välkända kvalitetsprodukter från ledande leverantörer. Vi tar dock inget ansvar för produkternas verkan eller funktion. Vi reserverar oss för skrivfel gällande tekniska fakta, informationstexter, prishöjningar hos leverantören samt av misstag felaktigt angivna priser samt för slutförsäljning.

Dessa Köpvillkor utesluter eller begränsar inte vårt ansvar där det skulle vara olagligt att begränsa eller utesluta sådant ansvar. FRESH HOME SERVICE tillämpar gällande konsumentlagstiftning.

SOVA ansvarar inte för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorade affärsmöjligheter, eller för underlåtelse att leverera produkterna eller uppfylla några av våra andra åtaganden enligt dessa Köpvillkor där denna underlåtelse beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll (force majeure).

Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på Fresh Home Service webbplats är begränsad till det totala beloppet för din beställning.

  1. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll och alla immateriella rättigheter, såsom varumärken och upphovsrätt på sova.se tillhör moderbolaget FRESH HOME SERVICE GROUP och dess dotterbolag. All användning av sova.se eller dess innehåll, inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll i dess helhet eller delar av detta, annat än för ditt eget personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet utan tillstånd från FRESH HOME SERVICE GROUP AB.